Mazumtirdzniecība janvārī pieaug, februārī gaidāms kritums

Agnese Bičevska
Agnese Bičevska
Latvijas Bankas ekonomiste
01.03.2013.

2013. gads sācies ar mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpumu. Mazumtirdzniecības apgrozījums salīdzināmās cenās, izslēdzot sezonālo ietekmi, janvārī palielinājies par 1.2%. Gada izteiksmē (salīdzinājumā ar 2012. gada janvāri) mazumtirdzniecības kāpums ir bijis 5.2%, kas ir ļoti augsts izaugsmes temps salīdzinājumā ar citu valstu sniegumiem, tomēr augstākas bāzes dēļ krietni zemāks nekā pirms mēneša (decembrī gada pieauguma temps sasniedza 8.4%).

Janvāra tirdzniecības rezultātus nozīmīgāk ietekmēja divi pretēji vērsti faktori:

  1. Janvāra sākumā Krievijā ir Ziemassvētku brīvdienas, un tas ir laiks, kad tūristi no šīs valsts kuplākā skaitā un ilgāk viesojas arī Latvijā. Tas nenoliedzami ietekmē arī apgrozījumu Latvijas veikalos, īpaši modes preču un juvelierizstrādājumu, kā arī dažādu mājsaimniecības priekšmetu pārdošanas vietās. Dati gan tirgotāju stāstīto neapliecina - tekstilizstrādājumiem janvārī bijis pat kritums, par 1.1% auguši vien mēbeļu un mājsaimniecības priekšmetu pārdošanas apjomi. Iespējams, tūristi veicinājuši automobiļu pārdošanas apjomu kāpumu, kam tiešām vērojams straujš kāpums – 8.4% salīdzinājumā ar decembri.
  2. Iedzīvotāji janvārī saņēma decembra apkures rēķinus, kas daudziem bija prāvāki nekā iepriekš, īpaši, ja salīdzina ar pērnā gada silto decembri ar krietni mazāku energopatēriņu. Tas savukārt negatīvi ietekmē iedzīvotāju pirktspēju, tātad iespējas iegādāties arī preces. Ņemot vērā samērā labos iedzīvotāju noskaņojuma rādītājus un pārtikas pārdošanas apjomu kāpumu janvārī (par 2.6%), var domāt, ka apkures izdevumu pieaugumu ir kompensējuši algu pielikumi. Tomēr nesen Eiropas Komisijas publicētie aptauju rezultāti par februāri uzrāda nozīmīgu pasliktinājumu patērētāju noskaņojuma rādītājā – par 3.6 punktiem, kas varētu būt saistīts ar prāvākiem apkures rēķiniem.

Arī tirgotāju noskaņojumā vērojama pasliktināšanās - ja vēl janvārī tas pakāpās par 5.1 punktu, tad februārī – samazinājās par 2.5 punktiem. Visticamāk, patērētāju un tirgotāju noskaņojuma rādītāju pasliktinājums iezīmē gaidāmo mazumtirdzniecības apgrozījuma kritumu februāra datos - viesi no Krievijas ir devušies mājup, savukārt iedzīvotāju pirktspējā diez vai varam sagaidīt milzu kāpumu.

Citēt

Atsauksmes

Pievienot jaunu atsauksmi

Šī lauka saturs tiks saglabāts privāts un nebūs pieejams publiski.
Nolūkā veidot lietišķu un konstruktīvu diskusiju par makroekonomikas jautājumiem:
  • atsauksmju autorus aicinām reģistrēties;
  • nereģistrētu lietotāju atsauksmes pirms to publicēšanas caurskata un apstiprina vietnes redaktors;
  • nepublicējam vai dzēšam atsauksmes, kas nav saistītas ar publicētajā materiālā aplūkotajiem jautājumiem, aizskar cilvēka godu un cieņu, satur rasu un nāciju naidu veicinošus elementus, satur rupjības, neievēro morāles un pieklājības normas un kuru autori slēpjas aiz cita cilvēka vārda.