29.11.2013.

Mazumtirdzniecībā oktobrī atsākas lai arī lēns, tomēr pieaugums

  • Igors Kasjanovs
    Igors Kasjanovs
    Latvijas Bankas ekonomists

Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem mazumtirdzniecības apgrozījums 2013. gada oktobrī salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi ir pieaudzis nedaudz – par 0.4% (izņemot sezonālo ietekmi). Savukārt salīdzinājumā ar iepriekšējā gada oktobri apgrozījums audzis par 3.4%. Gan mēneša, gan gada griezumā straujākie pieauguma tempi vērojami ilglietojuma preču kategorijās – metālizstrādājumu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā, kā arī mēbeļu un cita veida mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībā.

Lai arī lēnāk nekā iepriekš, mazumtirdzniecības apgrozījums ir audzis visa 2013. gada laikā, vien atsevišķos mēnešos nedaudz piebremzējot.

Kā galveno faktoru, kas nosaka nozares izaugsmi, jāmin, protams, pakāpeniskā situācijas uzlabošanās darba tirgū. Arī vidējā neto darba samaksa turpina kāpumu ar 4-5% gada tempu, līdzīgi kā pēdējos 3 gadus. Tāpat savu artavu mazumtirdzniecības pieaugumā izteikti vasaras mēnešos ar katru gadu palielina arvien lielāks tūristu pieplūdums. Pēdējos mēnešos mazumtirdzniecības izaugsme ir nedaudz piebremzējusi, kā rezultātā gada pieauguma temps ir nokritis visai zemu. To var izskaidrot ar iepriekšējā gada atbilstošo mēnešu labajiem rezultātiem jeb bāzes efektu, kā arī, iespējams, ir vērojamas kādas īslaicīgas patērētāju rīcības pārmaiņas, piemēram, daļa ienākumu tiek uzkrāta vai tērēta pakalpojumiem, nekustamā īpašuma pirkumiem vai kam tamlīdzīgam.

Paredzams, ka gada atlikušajos mēnešos mazumtirdzniecības apgrozījums varētu turpināt pieaugt, ko noteiks tie paši fundamentālie faktori, kas līdz šim, – zemā inflācija un mājsaimniecību rīcībā esošā ienākuma pieaugums. Tam papildus eiro ieviešanas ietekmē iedzīvotāji, nevēloties saskarties ar naudas miju, varētu daļu no saviem skaidrās naudas uzkrājumiem tērēt kādu ilglietojamu preču iegādei. Attiecīgi nākamā gada sākumā šis efekts varētu būt pretējs.

Pēdējā laikā Eiropas Komisijas apkopotie noskaņojuma rādītāji ir bijuši visai svārstīgi. Tomēr kopumā patērētāju redzējums gada otrajā pusē ir nedaudz pasliktinājies, kas, iespējams, izskaidro, kādēļ mazumtirdzniecības gada pieauguma tempi ir kļuvuši lēnāki par rīcībā esošā ienākuma pieaugumu. Kā viens no skaidrojumiem varētu būt apstāklis, ka mājsaimniecības veido sava veida drošības uzkrājumu, ko apstiprina arī mājsaimniecību noguldījumu apjoma dati. Patērētāju noskaņojuma rādītāja pasliktināšanos noteica galvenokārt patērētāju negatīvāks redzējums par tautsaimniecības turpmāko attīstību, kā arī savu personīgo finanšu rocību. Interesanti, ka tajā pašā laikā darījumu otras puses, tirgotāju, noskaņojums ir būtiski uzlabojies.

Prognozējam, ka 2013. gadā tirdzniecības nozares (kas iekļauj sevī arī automobiļu tirdzniecību un vairumtirdzniecību) pievienotā vērtība varētu augt par aptuveni 5%, bet nākamajos gados nedaudz mērenāk – aptuveni vienā tempā ar mājsaimniecību rīcībā esošā ienākuma pieaugumu.

APA: Kasjanovs, I. (2024, 20. apr.). Mazumtirdzniecībā oktobrī atsākas lai arī lēns, tomēr pieaugums. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/1026
MLA: Kasjanovs, Igors. "Mazumtirdzniecībā oktobrī atsākas lai arī lēns, tomēr pieaugums" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 20.04.2024. <https://www.makroekonomika.lv/node/1026>.

Līdzīgi raksti

Restricted HTML

Up