29.02.2012.

Mazumtirdzniecībā gads aizsākas ar prāviem plusiem

Straujāks pārdošanas apjomu kāpums, ko analītiķi gaidīja jau decembra datos, ir divtik īstenojies janvārī. Mazumtirdzniecības apgrozījums janvārī (salīdzināmās cenās, izslēdzot sezonālo ietekmi) salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi palielinājies par 6.4%. Vienam mēnesim tas ir ļoti iespaidīgs kāpums. Salīdzinājumā ar iepriekšējā gada janvāri pārdošanas apjomi ir auguši par 16.6%, tātad arī gada pieauguma temps ir visnotaļ augsts. Uzreiz gan jāpiebilst, ka Centrālās statistikas pārvaldes apkopotie dati ir provizoriski, jo uzņēmumu izlase ik gadus tiek veidota no jauna un parasti pāris mēnešu laikā vēl tiek pārskatīta un precizēta, kas atspoguļojas arī datu korekcijā.

Mazumtirdzniecības apgrozījuma kāpumu mēneša laikā noteica nepārtikas preču pieprasījums (palielinājums par 9.6%), pārtikas preču pārdošanas apjomiem paliekot nemainīgiem. Straujo nepārtikas preču pārdošanas kāpumu varēja provocēt vairāki faktori: mazāki apkures rēķini silto laika apstākļu dēļ oktobrī-decembrī, skaidras naudas izņemšana pēc notikumiem banku sektorā, atliktais patēriņš, uzlabojoties patērētāju noskaņojumam un vēl citi. Turpmāk gan vairs tik prāvus tirdzniecības lēcienus neredzēsim, jo jaunie apkures rēķini vairs optimismu un brīvus līdzekļus nevairos.

Vēl viens faktors, kas varētu būt ietekmējis pirkumus, bet par kuru pašlaik vēl nav citu operatīvo datu, ir algu pārmaiņas. Arī sabiedriskajā sektorā darbinieku trūkums ir jūtams, un tiek domāts gan par prēmēšanu, gan algu paaugstināšanu, gan citiem motivācijas veidiem, piemēram, veselības apdrošināšanu. Jau iepriekš atsevišķās nozarēs uzņēmēji norādīja, ka cīņā par darbiniekiem tiks paaugstinātas algas. Iespējams, solītais algas pielikums jau ietekmēja janvāra patēriņu, tāpat maciņus varēja papildināt Ziemassvētku prēmijas. Katrā ziņā grūti rast citu skaidrojumu vakar EK publicētajam patērētāju noskaņojuma rādītāja iespaidīgajam uzlabojumam februārī – tas pakāpās par gandrīz 6 procentu punktiem, rādītāju paceļot praktiski "trekno gadu" līmenī. Turklāt nozīmīgs uzlabojums ir šā rādītāja tradicionāli visnegatīvāk novērtētajam jautājumam par iespējām uzkrāt nākamajos 12 mēnešos.

Patērētāju noskaņojuma rādītājs un to raksturojošie rādītāji (atbilžu saldo; procentu punktos)

Patērētāju noskaņojuma rādītājs un to raksturojošie rādītāji (atbilžu saldo; procentu punktos) 

Ārpus mazumtirdzniecības uzskaitītā automobiļu pārdošana janvārī salīdzinājumā ar decembri sarukusi par 6.5%, bet, salīdzinot ar iepriekšējā gada janvāri gan saglabājās prāvs kāpums (par 20.5%). Pārdošanas apjomus ietekmē ne vien iedzīvotāju pirkumi, bet arī juridisku personu tēriņi – īpaši ilglietojuma preču grupā. Par mēbeļu un būvmateriālu iegādēm fizisku un juridisku personu dalījumā informācija ir ierobežota, bet transportlīdzekļu pirkumus var censties analizēt, izmantojot CSDD reģistrācijas datus. Jāteic, ka janvārī reģistrēto automobiļu skaitam tika prognozēti labāki rezultāti. Iespējams, tieši šajā pozīcijā varam sagaidīt pārdošanas apjomu korekcijas, vai arī redzēsim kāpumu februāra tirdzniecībā. Janvārī reģistrēto auto skaits ir būtiski palielinājies – nozīmīgākais kāpums vērojams fizisku personu īpašumā reģistrētajiem vieglajiem automobiļiem, taču palielinājies arī juridisko personu īpašumā reģistrēto vieglo automobiļu skaits un kravas automašīnu skaits. Tā kā kravas auto cena ir daudzkārt augstāka par vieglo automobiļu vidējo cenu, to ietekme uz pārdošanas apjomiem ir nozīmīgāka, nekā varētu spriest pēc transportlīdzekļu skaita statistikas.

CSDD pirmo reizi reģistrēto transportlīdzekļu gada pārmaiņas, gab. s.i.

CSDD pirmo reizi reģistrēto transportlīdzekļu gada pārmaiņas, gab. s.i.

APA: Rutkovska, A. (2019, 15. dec.). Mazumtirdzniecībā gads aizsākas ar prāviem plusiem. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/1202
MLA: Rutkovska, Agnese. "Mazumtirdzniecībā gads aizsākas ar prāviem plusiem" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 15.12.2019. <https://www.makroekonomika.lv/node/1202>.

Līdzīgi raksti

Komentāri ( 1 )

  • 9Vilnis

    09.03.2012 18:39

    ja vēl mazumtirdzniecībā būtu pieejami dati par iepirktajiem Rīgas balzamiem, tad droši varētu teikt vai tik tas pieaugums nav saistāms ar salīdzinoši lielo krievu tūristu pieeaugumu.
    Bet tas jau arī priecē.

Vai izmanto sociālā profila pasi:

Restricted HTML

Image CAPTCHA
Up