30.01.2019.

Mazumtirdzniecības attīstības latiņa saglabājas augsta

Mazumtirdzniecības dinamikai pērn bija raksturīgs svārstīgums
Foto: Shutterstock

Mazumtirdzniecības dinamikai visu 2018. gadu bija raksturīgs svārstīgums, taču ietekmējošo faktoru attīstība bija labvēlīga. Bezdarba līmenis turpināja sarukt, neto reālās algas gada pieauguma temps pirmajos trijos ceturkšņos pārsniedza 2017. gadā vēroto; tika aizvadīti valsts simtgadei veltīti pasākumi, kā arī Dziesmu un deju svētki. Tāpat Latvijas tirgū ienāca jauni, tostarp pasaulē zināmi mazumtirgotāji. Šādi priekšnosacījumi ļautu gaidīt ievērojamu mazumtirdzniecības uzplaukumu, tomēr 2017. gada rezultāta (4.4%) pārspēšana nebūtu uzlūkojama kā mēraukla, un pērnais nozares apgrozījuma kāpums salīdzināmās cenās par 4.0% ir tikai nedaudz mērenāks. 

Gada vidējā inflācija, kas raksturo patēriņa preču un pakalpojumu cenu līmeņa pieaugumu, 2018. gadā bija zemāka nekā 2017. gadā (tostarp precēm bija zemāka nekā pakalpojumiem), un reālās neto algas kāpums bija straujāks nekā gadu iepriekš (7.3% 2018. gada pirmajos trīs ceturkšņos pretstatā 4.0% 2017.gadā). Tādējādi, pirktspējai augot straujāk, vērienīgāku mazumtirdzniecības attīstību salīdzināmās cenās diez vai būtu varējis aizkavēt neliels cenu līmeņa pieaugums. Daļēji iemesls varētu būt vēl arvien gausā kreditēšanas attīstība, kas mudina veidot uzkrājumus lielāku pirkumu veikšanai vai atlikt līdzekļus īpašuma iegādei vai labiekārtošanai (tādējādi šie līdzekļi neieplūst mazumtirdzniecībā jau šobrīd). Līdz ar to turpina veidoties uzkrājumi par spīti zemām, uzkrāšanu neveicinošām procentu likmēm.

Tikmēr, neraugoties uz Latvijas visai nelielo iekšzemes tirgu, mazumtirdzniecības nozarē arvien vērojama liela rosība. 2018. gadā sparīgi turpinājās lielu tirdzniecības centru būvniecība vai paplašināšana, kā arī daudz nopietnāk iezīmējās t.s. zemo cenu lielveikalu tīkla Lidl plāni. Lai gan dažu šo projektu īstenošana varētu izrādīties laikietilpīgāka, nekā gaidīts, 2019. gada otrajā pusgadā un 2020. gadā sektorā turpināsies pārmaiņas, tostarp jaunās vai paplašinātās tirdzniecības centru telpas kalpos arī citu nozaru, piemēram, atpūtas un izklaides, ēdināšanas, dažādu sadzīves pakalpojumu attīstībai. Nelielā tirgū tas, visticamāk, ietvers arī esošo tirgus dalībnieku pārvietošanos, ne vien to darbības paplašināšanu vai jaunu tirgotāju ienākšanu. Tautsaimniecības kopējai izaugsmei palēninoties, nebūtu gaidāms, ka nozares aktivitātes 2019. gadā rezultēsies straujākā mazumtirdzniecības kāpumā nekā pērn.

APA: Paula, D. (2024, 18. apr.). Mazumtirdzniecības attīstības latiņa saglabājas augsta. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/4394
MLA: Paula, Daina. "Mazumtirdzniecības attīstības latiņa saglabājas augsta" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 18.04.2024. <https://www.makroekonomika.lv/node/4394>.

Līdzīgi raksti

Restricted HTML

Up