30.10.2013.

Mazumtirdzniecības paradokss šogad: noskaņojums pasliktinās, bet apgrozījums aug

Šogad vērojamais mazumtirdzniecības kāpumu un kritumu precīzais ritms septembrī ir rimis, saglabājot tādu pat pārdošanas apjomu līmeni kā augustā. Savukārt salīdzinājumā ar pērnā gada septembri mazumtirdzniecības apgrozījums audzis par 2.1%. Līdz ar augstāku bāzi gada pieaugumiem jau kopš gada sākuma iezīmējusies palēnināšanās tendence - gada sākumā kāpums temps bija 2-3 reizes augstāks.

Mazumtirdzniecība 3. ceturksnī kopumā ir augusi par 2.0% salīdzinājumā ar šā gada 2. ceturksni, tātad, neraugoties uz gada tempu palēninājumu, pēdējos mēnešos pircēju aktivitāte ir augusi.

Eiropas Komisija (EK) šodien publiskoja jaunākos (oktobra) uzņēmēju un patērētāju noskaņojuma rādītājus. Šie aptauju rezultāti rāda, ka patērētāju noskaņojums oktobrī ir par 0.8 punktiem pasliktinājies, savukārt tirgotāju noskaņojums – par 0.5 punktiem uzlabojies. Salīdzinājumā ar janvāri abi noskaņojuma rādītāji ir pasliktinājušies - par 6.2 un 5.6 punktiem.

Lai gan mēneša noskaņojuma un tirdzniecības apjomu pārmaiņas ne vienmēr sakrīt, tomēr tendencēm ir kopsakarības – augot optimismam, arī tēriņi parasti palielinās. Savukārt šogad ir vērojama atšķirība dinamikās. Patērētāju un tirgotāju noskaņojuma rādītāji pasliktinājušies – to uzrāda gan minētie EK dati, gan DNB Latvijas barometra ikmēneša aptauju rezultāti. Savukārt mazumtirdzniecības apgrozījums turpina pakāpeniski palielināties. Šo dinamikas atšķirību noteica vairāki faktori, tostarp arī tūristu aktīvāka plūsma un skaidras naudas latos uzkrājumu tērēšana pirms eiro ieviešanas, kas veicina tirdzniecības apgrozījuma kāpumu.

Nākamgad situācija varētu mainīties pretējā virzienā – noslēdzoties eiro ieviešanas darbiem, iedzīvotāju un uzņēmēju noskaņojums varētu straujāk uzlaboties, savukārt tirdzniecībai gaidāma mērenāka izaugsme.

APA: Rutkovska, A. (2019, 17. nov.). Mazumtirdzniecības paradokss šogad: noskaņojums pasliktinās, bet apgrozījums aug. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/1034
MLA: Rutkovska, Agnese. "Mazumtirdzniecības paradokss šogad: noskaņojums pasliktinās, bet apgrozījums aug" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 17.11.2019. <https://www.makroekonomika.lv/node/1034>.

Līdzīgi raksti

Vai izmanto sociālā profila pasi:

Restricted HTML

Image CAPTCHA
Up