Sankcijas, tirdzniecības šoki un uzņēmumu spēja pielāgoties
Pētījums 3/2025

Šajā pētījumā aplūkots tas, kā Latvijas uzņēmumi reaģēja uz tirdzniecības šoku, ko izraisīja 2022. gada Krievijas iebrukums Ukrainā un tam sekojušās Eiropas Savienības sankcijas. Izmantojot detalizētus administratīvos datus no Latvijas – mazas, atklātas tautsaimniecības, kurai pirms kara bija spēcīgas tirdzniecības saites ar Krieviju, – šajā pētījumā ir aplūkotas ietekmes atšķirības dažādās uzņēmumu grupās. Tiem uzņēmumiem, kuriem tirdzniecība ar Krieviju pirms kara sākuma veidoja mazāku daļu no kopējā apgrozījuma, bija krietni augstāka varbūtība pārraut tirdzniecības saites pilnībā. Tikmēr tie uzņēmumi, kam Krievijas tirgus bija nozīmīgs, tirdzniecību turpināja, bet saskārās ar statistiski nozīmīgu apgrozījuma, nodarbinātības un peļņas kritumu, neraugoties uz daļēju tirdzniecības pārvirzīšanu uz NVS valstīm. Pētījumā arī secināts, ka tieši pirmskara ekspozīcija pret Krieviju noteica to, kā uzņēmumi reaģēja uz šo tirdzniecības šoku, bet pret konkrētām precēm vērsto tiešo sankciju ietekmei bija mazāka loma.
Vēlos informēt, ka tekstā:
«… …»
Jūsu interneta pārlūkā saglabāsies tā pati lapa