30.12.2011.

Mazumtirdzniecība novembrī nedaudz pieaug. Visticamāk – īstermiņa faktoru ietekmē.

Mazumtirdzniecības apgrozījums novembrī (salīdzināmās cenās, izslēdzot sezonālo ietekmi) salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi palielinājies par 1.9%. Salīdzinājumā ar iepriekšējā gada novembri pārdošanas apjomi ir auguši par 7.6%. Mēneša laikā nozīmīgi ir auguši nepārtikas preču pārdošanas apjomi (par 2.5%), tajā skaitā visstraujāk mēbeļu, sadzīves tehnikas un būvmateriālu grupā (par 4.3%).

Pēc oktobrī novērotā krituma varēja gaidīt, ka tas ir straujā kāpuma pavērsiena punkts, globālajām norisēm un notikumiem Latvijas finanšu sektorā mudinot mājsaimniecības kļūt piesardzīgākas. Kā redzams, izaugsme tomēr ir atkal atjaunojusies. AS "Latvijas Krājbanka" darbības apturēšana un ažiotāža par AS "Swedbank" problēmām provocēja skaidras naudas izņemšanu. Skaidras naudas izņemšana varēja veicināt iedzīvotāju tēriņu palielināšanu, īpaši par precēm, kas var tikt uzglabātas ilgāku laiku. Novembrī trīs dienu laikā katrs AS "Krājbanka" klients varēja izņemt 50 latus dienā. Garantēto summu izmaksas tika uzsāktas 29. novembrī, tātad – vēl divas dienas novembrī, kad tika izmaksātas prāvākas summas. Papildus jāņem vērā, ka šie notikumi varēja provocēt nedrošību par banku sistēmu kopumā, kā rezultātā savus uzkrājumus varēja mazināt un aktīvāk tērēt arī citu banku klienti. Lai gan šis efekts varētu būt nozīmīgāks decembrī, kad tika izņemtas krietni lielākas summas, tomēr arī ietekme uz novembra tirdzniecības datiem nav izslēgta un straujāks mēbeļu, sadzīves tehnikas un būvmateriālu pieprasījuma kāpums to varētu apliecināt.

Pretstatā oktobrim, kad ārpus mazumtirdzniecības apgrozījuma uzskaitītās automobiļu pārdošanas pieaugums "mīkstināja" kritienu, novembrī tas tirdzniecības nozares sniegumu pasliktinājis. Automobiļu pārdošana sarukusi par 7.0% salīdzinājumā ar oktobri, līdz ar to kopējā mazumtirdzniecība, tajā ieskaitot arī automobiļu pārdošanu, novembrī ir samazinājusies par 0.4%. Jāteic, ka svārstīgos automobiļu pārdošanas datus lielā mērā ietekmē lielāki darījumi – juridisko personu autoparka atjaunošana.

Kas tad mazumtirdzniecību sagaida decembrī? Uzņēmēju un patērētāju noskaņojuma rādītāju izmantošana mazumtirdzniecības un iedzīvotāju patēriņa īstermiņa prognozēšanai šoreiz izpaliek. Eiropas Komisijas darbinieki ir devušies svētku brīvdienās, tāpēc dati būs pieejami nevis kā allaž mēneša beigās, t.i., pirms vai reizē ar tirdzniecības datu komentēšanu, bet ar novēlošanos - 6. janvārī. Labāk vēlu, nekā nekad! Ko gan nevar teikt par globālās ekonomikas otro krīzes vilni, kas skalojas pie kājām. Mazumtirdzniecības apgrozījuma atjaunošanās tendence pagaidām nav būtiski cietusi, bet, visticamāk, tas ir augšminētā īstermiņa faktora nopelns un tuvākajos mēnešos tā ietekme izsīks.

Stabilu Jauno gadu! Tas, šķiet, ir labākais, ko šobrīd var vēlēt, jo straujākai izaugsmei 2012. gads nerādās īpaši labs. Kā pelēkais zirdziņš gan paliek pelēkā jeb ēnu ekonomika, kas iedzīvotāju uzvedībā un attiecīgi statistiskajos datos var arī kādu pārsteigumu parādīt.

APA: Rutkovska, A. (2019, 17. nov.). Mazumtirdzniecība novembrī nedaudz pieaug. Visticamāk – īstermiņa faktoru ietekmē.. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/1219
MLA: Rutkovska, Agnese. "Mazumtirdzniecība novembrī nedaudz pieaug. Visticamāk – īstermiņa faktoru ietekmē." www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 17.11.2019. <https://www.makroekonomika.lv/node/1219>.

Līdzīgi raksti

Vai izmanto sociālā profila pasi:

Restricted HTML

Image CAPTCHA
Up