29.07.2020.

Mazumtirdzniecība piepūš vaigus un atgūst iekavēto

Foto: Shutterstock

Mazumtirdzniecība ir viena no jomām, kas šā gada 2. ceturksnī attīstījās neviendabīgi, piedzīvojot gan minimālisma iezīmes, gan renesansi. Minimālismu šeit gribētos attiecināt uz laika periodu, kad tirdzniecības centros nedēļas nogalēs un svētku dienās bija atvērta vien pirmās nepieciešamības preču tirdzniecība, vienlaikus patērētāju noskaņojuma līmenis bija zems, bet nenoteiktība par tālāko epidēmijas attīstību un ar to saistītajām ekonomiskās aktivitātes iespējām – augsta.

Savukārt noteiktu atdzimšanu jeb renesansi nozarē iezīmē Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) publicētie maija un nu jau arī jūnija mazumtirdzniecības dati, kuros redzams, ka mazumtirdzniecības apgrozījuma līmenis pamazām pietuvojas tam, kāds bija vērojams pirms Covid‑19 krīzes. Atjaunojoties aktivitātei nozarē, tā saglabājusi arī  dinamiskumu.

Saskaņā ar CSP datiem jūnijā mazumtirdzniecības apgrozījums salīdzināmās cenās (izlīdzināti dati) auga par 4.6% gan salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi, gan salīdzinājumā ar 2019. gada jūniju, tādējādi turpinot strauji tuvoties februāra apgrozījuma apjomam, kas bija augstākais līmenis kopš pērnā gada sākuma (skat. attēlu). Tomēr runāt par atgriešanos pie noturīgas kāpuma tendences vēl būtu nedaudz par agru. Nepieciešamība pēc paaugstinātas piesardzības Covid-19 dēļ saglabājas un var ietekmēt tēriņu paradumus.

Noteiktu piesardzību jūnijā varam vērot, piemēram, ar mājokli saistītu preču mazumtirdzniecībā, kamēr sezona diktējusi nepieciešamību un šķietami nokavētais atgūts apģērbu tirdzniecībā. To, vai atvaļinājumu braucienos neiztērētie līdzekļi vēl tikai tiks pastiprināti ieguldīti mājokļa uzlabošanā un remontdarbos, iespējams, varēsim redzēt jūlija un augusta datos.

Mazumtirdzniecības dinamiskums saglabājas ne vien tādā izpratnē, ka turpinās tirdzniecības vietu izbūve un ienāk jauni tirgus dalībnieki, bet izpaužas arī citās formās. Vietumis ar neapbruņotu aci redzams, ka atsevišķu mazumtirgotāju agrāk aizņemtās platības nu ir tukšas vai tajās saimnieko citi komersanti. Tāpat 2. ceturkšņa laikā piedzīvoti arī īslaicīgi fenomeni. Daļa minējumu par to, cik paliekošs būs attālinātais darbs un tiešsaistes tirdzniecība, sāk atrisināties. Proti, ne vien maija, bet nu jau arī jūnija datos redzam, ka interneta tirdzniecībā un tirdzniecībā ar pasta starpniecību tālāka uzplaukuma kopš aprīļa vairs nav: paplašinoties iespējām iepirkties klātienē, iedzīvotāji daļēji atgriezušies pie ierastajiem iepirkšanās paradumiem, lai gan attālinātās tirdzniecības apjoms vēl saglabājas augstāks nekā 1. ceturksnī (skat. attēlu).

Attēls. Mazumtirdzniecības apgrozījuma pārmaiņas, 2019. gada janvāris = 100 %, s.i.

Mazumtirdzniecības apgrozījuma pārmaiņas, 2019. gada janvāris = 100 %, s.i.
Datu avots: Centrālā statistikas pārvalde

 

APA: Paula, D. (2020, 03. aug.). Mazumtirdzniecība piepūš vaigus un atgūst iekavēto. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/4872
MLA: Paula, Daina. "Mazumtirdzniecība piepūš vaigus un atgūst iekavēto" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 03.08.2020. <https://www.makroekonomika.lv/node/4872>.

Līdzīgi raksti

Vai izmanto sociālā profila pasi:

Restricted HTML

Image CAPTCHA
Up