26.02.2010.

Pavērsiena punkts mazumtirdzniecībā

Mazumtirdzniecības apgrozījums janvārī, izslēdzot sezonālo ietekmi, salīdzinājumā ar decembri nozīmīgi pieauga – par 4.0%, kas varētu liecināt par to, ka Latvijā sasniegts ilgi gaidītais pavērsiena punkts arī šajā nozarē.

Atsevišķi operatīvie rādītāji jau iepriekš liecināja par gaidāmiem uzlabojumiem tirdzniecības nozarē. Pirmkārt, janvārī – februārī bija vērojami salīdzinoši labi pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi valsts budžetā. Otrkārt, atšķirībā no gausā kāpuma 2009. gada beigās, 2010. gada janvārī ļoti strauji uzlabojās patērētāju noskaņojums. Februārī rādītājs turpināja augt, tādējādi apliecinot, ka patērētāju noskaņojuma indeksa straujais uzlabojums nav bijis nejaušs.

Patērētāju noskaņojumam un prognozēm ir liela loma makroekonomiskajos procesos, jo iedzīvotāji ik dienas pieņem lēmumus par tēriņiem – tērēt tagad, aizņemties vai uzkrāt nākotnei. Laikā, kad tautsaimniecība attīstījās strauji, Latvijas iedzīvotāji vispārēja optimisma fonā kāpināja savus izdevumus, tērējot ne tikai nopelnīto, bet arī papildus aizņemoties. Līdz ar ekonomiskā cikla lejupslīdes sākšanos situācija mainījās pretējā virzienā – piesardzības dēļ iedzīvotāji tēriņus ierobežoja vēl straujāk, nekā saruka to ienākumi. Visi šie procesi atbalsojas arī tirdzniecības aktivitātē – iepriekš pastiprinot jau tā straujo tautsaimniecības izaugsmi, bet vēlāk – papildus ierobežojot vājo, ienākumu krituma noteikto iekšzemes pieprasījumu.

Kopumā kopš augstākā punkta 2007. gada jūnijā mazumtirdzniecības apgrozījums sarucis par 38%. Savukārt ārpus mazumtirdzniecības apgrozījuma uzskaitītā automobiļu pārdošana pret tās augstāko punktu 2006. gada decembrī samazinājusies krietni straujāk – par 66%.

APA: Puķe, A. (2024, 29. mar.). Pavērsiena punkts mazumtirdzniecībā. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/1434
MLA: Puķe, Agnese. "Pavērsiena punkts mazumtirdzniecībā" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 29.03.2024. <https://www.makroekonomika.lv/node/1434>.

Līdzīgi raksti

Restricted HTML

Up