30.06.2011.

Mazumtirdzniecības apgrozījuma dinamika saglabājas svārstīga

  • Igors Kasjanovs
    Igors Kasjanovs
    Latvijas Bankas ekonomists

Pēc visai svārstīgas dinamikas iepriekšējos mēnešos maijā mazumtirdzniecības apgrozījums pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzinājumā ar aprīli pieauga par 2.0%. Gada pieauguma temps pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem atkal ir kļuvis pozitīvs – 0.7%. Iekļaujot šajos rezultātos arī vieglo automobiļu tirdzniecību (samazinājās par 0.2%), kas netiek iekļauta oficiālajos mazumtirdzniecības datos (tomēr būtiski ietekmē tirdzniecības nozari kopumā), maijā mazumtirdzniecības apgrozījums ir pieaudzis par 1.5%, bet gada pieauguma temps bija – 10.5%. Tātad šajā mēnesī automobiļu tirdzniecības apjomu kritumam bija neliels negatīvs efekts uz kopējo tirdzniecības statistiku.

Pārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumos mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 0.5%, savukārt nepārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumos – pieaudzis par 3.2%, ko ietekmēja apgrozījuma pieaugums mēbeļu un citu mājsaimniecības piederumu grupā, kā arī farmaceitisko produktu tirdzniecības apjomu pieaugums. Salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi (sezonāli izlīdzināti dati) ir pieaugusi arī datoru un perifēro iekārtu, mājsaimniecības elektropreču, kā arī lietotu preču tirdzniecība. Nozīmīgākais samazinājums novērots audio un video ierīču, tekstilizstrādājumu un apģērbu, kā arī sporta preču tirdzniecībā. Šajā mēnesī vairs neturpinās iepriekšējos divos mēnešos novērotā tendence – auto degvielas tirdzniecības apjomu samazināšanās. Maijā tā pieauga par 3.8%.

Otro mēnesi pēc kārtas būtiski uzlabojās Eiropas Komisijas apsekotais patērētāju konfidences rādītājs (par 3.5 punktiem aprīlī, par 5.0 – maijā). Patērētāju konfidences uzlabošanos pēdējo divu mēnešu laikā ir noteicis būtiski labāks patērētāju redzējums gan par tautsaimniecības iespējamo attīstību, gan par savu personisko finanšu stāvokli nākamo 12 mēnešu laikā. Tomēr jāatzīmē, ka patērētāju konfidence sāk atkopties no ļoti zema līmeņa (zemāka konfidence ir tikai būvniecības sektorā) un var vēl neatspoguļoties mazumtirdzniecības datu uzlabojumā. Lai arī mērenāk, tomēr turpināja pieaugt arī tirgotāju konfidences līmenis. Tirgotāji paredz, ka kopējā situācija nozarē nākamo 3 mēnešu laikā uzlabosies, kas arī pozitīvi ietekmēs nozarēs nodarbināto cilvēku skaitu.

Arī turpmākajos mēnešos sagaidāma svārstīga mazumtirdzniecības apgrozījuma dinamika, ko pozitīvi ietekmēs pakāpeniska situācijas uzlabošanās darba tirgū, bet negatīvi – patērētāju piesardzība tēriņos politisko notikumu un neskaidrās budžeta konsolidācijas dēļ. Par to liecina jau minētie konfidences indikatori, kuros maijā ievērojami pasliktinājās patērētāju vērtējums par iespējamajiem lielajiem pirkumiem.

 

1.att. Devums mazumtirdzniecības reālajā mēneša pieaugumā, procentpunkti, sezonāli izlīdz.

Devums mazumtirdzniecības reālajā mēneša pieaugumā, procentpunkti, sezonāli izlīdz.

APA: Kasjanovs, I. (2024, 17. may.). Mazumtirdzniecības apgrozījuma dinamika saglabājas svārstīga. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/1274
MLA: Kasjanovs, Igors. "Mazumtirdzniecības apgrozījuma dinamika saglabājas svārstīga" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 17.05.2024. <https://www.makroekonomika.lv/node/1274>.

Līdzīgi raksti

Restricted HTML

Up