29.04.2011.

Patērētāji piesardzīgi, mazumtirdzniecības sniegums martā nepārliecinošs

Pēc pozitīvā "lūzuma" februārī, kad pēc lejupslīdes iepriekšējos mēnešos beidzot sagaidījām kāpumu, ar nepacietību gaidījām marta tirdzniecības rezultātus. Mazumtirdzniecības apgrozījums (salīdzināmās cenās, izslēdzot sezonālo ietekmi) martā salīdzinājumā ar februāri mēreni palielinājās (par 0.6%). Tas ļauj mazināt bažas, ka februāris uzrādīja tikai vienreizēju kāpumu un turpināsies lejupslīde. Tomēr šoreiz vājāku sniegumu demonstrēja ārpus mazumtirdzniecības apgrozījuma uzskaitītais automobiļu pārdošanas segments, kas pēc ļoti straujajiem kāpumiem iepriekšējos mēnešos martā samazinājās par 5.0%. Līdz ar to mazumtirdzniecības apgrozījums, ieskaitot auto pārdošanu, kopumā martā ir pat par 0.7% mazāks kā pirms mēneša.

Lielākā preču grupa – pārtika, kas veido 26-27% no kopējiem pārdošanas apjomiem, uzrādījusi 0.8% palielinājumu. Savukārt autodegviela līdz ar cenu kāpumu un, visticamāk, ēnu ekonomikas palielināšanos oficiālajos tirdzniecības datos saglabā lejupvērstu tendenci.

Runājot par salīdzinājumu gada griezumā, t.i., pārdošanas apjomiem martā salīdzinājumā ar iepriekšējā gada marta līmeni, pieauguma temps sarucis līdz gandrīz neitrālam (tikai 1.3% kāpumam) – tātad šobrīd pārdošanas apjomi ir praktiski tādi paši kā pērn šajā laikā. Pieauguma tempu mazināšanos galvenokārt nosaka bāzes efekts, jo pagājušā gada pavasarī bija vērojama straujāka mazumtirdzniecības izaugsme, kas kopā ar vēlāk sekojošo lejupslīdi vairs neļauj lepoties ar labākiem gada kāpuma tempiem. Mazumtirdzniecībai, ieskaitot automobiļu pārdošanu, pateicoties iepriekš vērojamajam straujajam kāpumam, gada temps saglabājās augsts – 8.9%, lai gan vairs ne divzīmju skaitļu zonā.

Iedzīvotāju piesardzība tēriņos un pirktspēju pasliktinošie nodokļu likmju palielinājumi nerada pārdošanas apjomu kāpumam veicinošu fonu, šajā aspektā jaunu ziņu pagaidām nav – tirdzniecības nozare šogad saglabās gausu un svārstīgu kāpumu. Arī Eiropas Komisijas šodien publicētie aprīļa konfidences rādītāji optimismu nevairo - iedzīvotāju noskaņojuma rādītājs mēneša laikā pasliktinājies par 4.4 punktiem, savukārt tirgotāju konfidences indikators – par 0.1 punktu.

 

Mazumtirdzniecības preču grupas salīdzinājumā ar 2009. gada decembri, 2005. gada vidējās cenās, pārmaiņas milj. latu

Mazumtirdzniecības grafiks 2011 martā

APA: Rutkovska, A. (2019, 21. nov.). Patērētāji piesardzīgi, mazumtirdzniecības sniegums martā nepārliecinošs. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/1295
MLA: Rutkovska, Agnese. "Patērētāji piesardzīgi, mazumtirdzniecības sniegums martā nepārliecinošs" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 21.11.2019. <https://www.makroekonomika.lv/node/1295>.

Līdzīgi raksti

Vai izmanto sociālā profila pasi:

Restricted HTML

Image CAPTCHA
Up