30.08.2013.

Tirdzniecības pulss joprojām stabils

Mazumtirdzniecība turpina demonstrēt kardiogrammas cienīgu stabilu pārmaiņu ritmu, un jau kopš gada sākuma ir vērojams – kāpums, kritums, kāpums, kritums. Šodien publicētie jūlija dati saglabā šo svārstību ritmu un pēc krituma jūnijā atkal redzam kāpumu - mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājies par 2.1% (salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi, salīdzināmās cenās, sezonāli izlīdzināti). Salīdzinājumā ar pērnā gada jūliju tirdzniecība augusi par 5.5%.

Svārstīgums mēneša griezumā ir neizbēgams salīdzinoši nelielo patēriņa apjomu dēļ, turklāt tirdzniecību mēdz ietekmēt vēl papildu faktori. Šoreiz plašāk komentēšu vienu no patlaban aktuālākajām tirdzniecību ietekmējošajām norisēm.

Jūlijs ir viens no tūrisma sezonas aktīvākajiem mēnešiem. Lai gan ārvalstu viesu vizītēm ir izteikti sezonāls raksturs, tomēr to intensitāte katru gadu var atšķirties. Pērnajā gadā tūrismam bija vērojams mērenāks kāpums, savukārt šogad redzam nozīmīgāku tūristu skaita palielinājumu.

2. ceturksnī viesnīcās apkalpoto viesu skaits salīdzinājumā ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu palielinājās par 10.5%. Galvenokārt auga apkalpoto ārvalstu tūristu skaits – tie veido vairāk nekā divas trešdaļas no apkalpotajām personām, un to skaits pieauga par 12.3%, savukārt Latvijas ceļotāju skaits palielinājās mērenāk - par 6.5%. Nozīmīgi kāpis arī viesnīcu noslogojums, atpaliekot vien no 2005. gada noslogojuma, kad pēc iestāšanās Eiropas Savienībā tūristu interese strauji pieauga, bet viesnīcu numuru piedāvājums bija par 50% zemāks nekā patlaban.

Jūlijā-augustā tūristu aktivitāte noteikti nav mazinājusies, to varējām arī ikdienā novērot tūristu iecienītākajās vietās – Vecrīgā, Jūrmalā, Siguldā un citviet. Neapšaubāmi - tūristi ietekmē tirdzniecību, to apliecina gan šie paši tirdzniecības dati un to struktūra, gan arī cita informācija. Piemēram, apgrozījums "tax-free" jeb atdotā pievienotās vērtības nodokļa zonās pēdējos gados uzrāda ļoti strauju kāpumu līdz ar nozīmīgāku tūristu pieaugumu no Krievijas un citām NVS valstīm.

Visnozīmīgāk ārvalstu viesi ar saviem tēriņiem ietekmē viesnīcu un ēdināšanas, kā arī pārvadājumu nozares, tā veicinot arī kopējās pievienotās vērtības un eksporta kāpumu. Mazumtirdzniecības apgrozījumu galvenokārt nosaka iedzīvotāju izdevumi - aptuveni 40% no pārdošanas apjoma veido pārtikas preces. Tūristu pirkumi ir salīdzinoši neliela daļa no apgrozījuma, tomēr tie sniedz lielākas peļņas iespējas visdažādāko suvenīru, juvelierizstrādājumu, mēbeļu, apģērbu un aksesuāru tirgotājiem un to ražotājiem, nereti šiem uzņēmumiem dažos mēnešos nodrošinot lielāko daļu no visa gada ienākumiem. Tādējādi tūrisms ir svarīgs faktors šīs nozares attīstībā. 

APA: Rutkovska, A. (2019, 15. dec.). Tirdzniecības pulss joprojām stabils. Ņemts no https://www.makroekonomika.lv/node/1049
MLA: Rutkovska, Agnese. "Tirdzniecības pulss joprojām stabils" www.makroekonomika.lv. Tīmeklis. 15.12.2019. <https://www.makroekonomika.lv/node/1049>.

Līdzīgi raksti

Vai izmanto sociālā profila pasi:

Restricted HTML

Image CAPTCHA
Up